To Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), έχει ανοίξει ήδη από τις 23 Ιουνίου τις πόρτες του στο κοινό, για ένα τετραήμερο εκδηλώσεων, με ελεύθερη είσοδο που φέρουν τον συμβολικό τίτλο Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο.
Και είναι συμβολικός, αφού όχι μόνο δείχνει ότι γίνεται πραγματικότητα το όραμα του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχου και του αρχιτέκτονα Renzo Piano, ο οποίος οραματίστηκε και σχεδίασε αυτό το εκπληκτικό έργο, αλλά δείχνει και την μετάβαση του ΚΠΙΣΝ από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο ελληνικό δημόσιο, κάτι που προβλέπεται να γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου.
Στο πλαίσιο αυτών των εκδηλώσεων, οι επισκέπτες θα έχουν για πρώτη φορά την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τις νέες εγκαταστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με την σκηνή της να είναι από τις μεγαλύτερες του κόσμου, μεγαλύτερη ακόμα και από τη Metropolitan Opera, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, η οποία θα έχει χωρητικότητα 2 εκατομμύρια τόμους, όπως επίσης και το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος σε ολόκληρη την έκτασή του.
Στον όγδοο όροφο αυτού του κτιρίου έχει διαμορφωθεί ο «Φάρος», ένας πολυχώρος εκδηλώσεων με μοναδική θέα σε όλη την Αθήνα. Πάνω από τον Φάρο βρίσκεται και το ενεργειακό στέγαστρο, ένα κατασκευαστικό και τεχνικό επίτευγμα, που καλύπτεται από φωτοβολταϊκά πάνελ και παράγει ηλεκτρική ενέργεια.
Το έργο, ως φυσικό αντικείμενο, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και απομένουν οι τελικές δοκιμές, κυρίως δοκιμές λειτουργίας και συστημάτων. Επίσης, συνεχίζονται οι αρχαιολογικές ανασκαφές, που, πλέον, γίνονται σε περιορισμένη έκταση ενάμισι στρέμματος, και τις έχει αναλάβει το υπουργείο Πολιτισμού.
Έως τα τέλη Ιουλίου αναμένεται να παραδώσει ο εργολάβος το έργο στο Ίδρυμα Νιάρχος, ενώ αμέσως μετά θα ξεκινήσει η διαδικασία παράδοσης της μίας και μοναδικής μετοχής της εταιρείας «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ΑΕ» από το Ίδρυμα στο ελληνικό Δημόσιο. Στη συνέχεια, το σύνολο του σημερινού Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας θα παραιτηθεί και θα διοριστεί νέο από το Δημόσιο. Την ίδια περίοδο θα ξεκινήσει η διαδικασία της μετεγκατάστασης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στα νέα κτίρια, ενώ το Κέντρο Πολιτισμού αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του για το κοινό το δεύτερο τρίμηνο του 2017.
Σε συνομιλία που πραγματοποιήθηκε σήμερα Παρασκευή 24 Ιουνίου, αναφορικά με το έργο ΚΠΙΣΝ, μεταξύ του Renzo Piano και του Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με συντονιστή τον Marcus Fairs, ιδιοκτήτη και αρχισυντάκτη του αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος site Dezeen.com, ο κ. Δρακόπουλος τόνισε ότι ο έργο αυτό δεν δίνεται ουσιαστικά στην κυβέρνηση, αλλά στον κόσμο, ενώ ταυτόχρονα ανέφερε ότι ήταν σημαντικό να δοθεί ελπίδα στον κόσμο, ότι αυτό το μεγάλο έργο μπορεί να γίνει πραγματικότητα.
Σε ερώτηση που έγινε από δημοσιογράφο, σχετικά με το ιστορικό που έχουμε στην Ελλάδα με βανδαλισμούς και μουσεία που έχουν κλείσει και έχουν παραμείνει κλειστά, και αν αυτό ανησυχεί το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο κ. Δρακόπουλος απάντησε ότι ο ρόλος του Ιδρύματος δεν είναι να αντικαταστήσει το κράτος, αλλά να λειτουργήσει συμπληρωματικά.
«Πιστεύω ότι το κράτος θα τα καταφέρει, αλλά είναι και χρέος του καθενός μας. Πρέπει να πιστέψουμε στον εαυτό μας και να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους.»
Μετά την παράδοση του έργου στο ελληνικό Δημόσιο το μεγάλο στοίχημα θα είναι η λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού. Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Νιάρχος διευκρίνισε ότι «αν το κράτος διαχειριστεί σωστά την υποδομή, εμείς θα είμαστε εκεί, καλή τη πίστη, να βοηθήσουμε με τον προϋπολογισμό και με κάποια προγράμματα. Επίσης, αν μας το ζητήσουν οι δύο φορείς, Εθνική Λυρική Σκηνή και Εθνική Βιβλιοθήκη, θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε. Δεν το κάνουμε για να πατρονάρουμε κανέναν, θέλουμε να βοηθήσουμε στη σωστή διαχείριση». Το επόμενο στάδιο, πρόσθεσε, «είναι συνάρτηση της κυβέρνησης και της κοινωνίας, που πρέπει να το σεβαστούν και να το αξιοποιήσουν με τον κατάλληλο τρόπο».
Ο κ. Piano δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «οι πόλεις χρειάζονται τέτοιου είδους κέντρα γιατί δίνουν ελπίδα, κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται την ομορφιά και αν αυτό συμβεί σε εποχή κρίσης είναι ακόμα πιο σημαντικό». Ο κ. Piano τόνισε ότι η ιδέα πίσω από το έργο ήταν να έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο. «Αυτό σημαίνει ανθρωπισμός, όχι μόνο να κατασκευάζεις, αλλά να σκέφτεσαι τον άνθρωπο, να εμπνέεις τους άλλους και να εμπνέεσαι από αυτούς», σημείωσε. Τέλος, ζήτησε να συνδεθεί καλύτερα το Κέντρο Πολιτισμού με την υπόλοιπη πόλη, με τη βοήθεια των μέσων μαζικής μεταφοράς.